جستجو کردن

آشنایی با ورژن‌های مختلف Power BI

ورژن‌های مختلف Power BI

بسته به بودجه، نیازهای شما و نحوه‌ی استقرار پاور بی‌آی (Power BI)، ورژن‌های مختلفی از Power BI برای انتخاب وجود دارد. این نسخه‌ها از استفاده از ویژگی‌های اصلی تا جامع، رایگان تا پرمیوم (premium) متفاوت است، بنابراین کاربران می‌توانند نسخه‌ای را انتخاب کنند که به بهترین نحو نیازشان را برآورده می‌کند.

می‌توانید یک اپلیکیشن دسکتاپ ویندوز با نام Power BI Desktop، یک سرویس آنلاین SaaS (نرم افزاری به صورت یک سرویس) معروف به  Power BI service، یک اپلیکیشن موبایل Power BI موجود در iOS و گوشی‌ها و تبلت‌های اندرویدی، یا یک نسخه‌ی درون-سازمانی (on-premise) معروف به Power BI Report Server را انتخاب کنید. هم‌چنین یک سرویس برچسب-سفید (white-label) برای توسعه‌دهندگان نرم‌افزار موجود است.

در این‌جا یک مرور سریع از نسخه‌های مختلف، قبل از این‌که بیشتر به هرکدام بپردازیم، آمده است:

  • Power BI Desktop – رایگان، درنظرگرفته‌شده برای مشاغل کوچک و متوسط
  • Power BI Pro – پرداخت لیسانس به ازای هر کاربر، برای دسترسی به ویژگی‌های پیشرفته و امکان به اشتراک گذاری گزارش‌ها، مورد نیاز است
  • Power BI Premium – لیسانس‌ها به ازای مقیاس، درنظرگرفته‌شده برای مشاغل و شرکت‌های بزرگ
  • Power BI Report Server – نسخه‌ای درون-سازمانی (on-premise) از اپلیکیشن Power BI Desktop برای مشاغلی که باید داده‌ها و گزارش‌های خود را در سرورهای خود نگه دارند
  • Power BI Mobile – اپلیکیشن مبتنی بر دستگاه برای گوشی‌ها و تبلت‌ها
  •  Power BI Embedded – نسخه‌ای برچسب سفید (white-label) از Power BI که سازندگان نرم‌افزارهای مستقل می‌توانند در برنامه‌های خود جای دهند به جای ایجاد امکانات تحلیلی خود

Power BI Desktop چیست؟

Power BI Desktop شما را قادر می‌سازد تا به بیشتر از ۷۰ منبع داده متصل شوید، داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنید، در وب منتشر کنید، به اکسل ایمپورت کنید و خیلی موارد دیگر. این نسخه‌ای ایده‌آل برای شروع بدون در نظر گرفتن سطح مهارت شما است. محدودیت‌هایی برای نسخه رایگان وجود دارد. به عنوان مثال، شما نمی‌توانید اشتراک‌گذاری همتابه‌همتا (peer-to-peer sharing) انجام دهید و یا نمی‌توانید فضاهای کاری اپلیکیشن (App workspace) ایجاد کنید. با این وجود، نسخه‌ی رایگان چنان‌چه تجزیه و تحلیل خود را انجام می‌دهید و نیازی به توزیع آنالیز در سایر کاربران ندارید، عالی است. شما هم‌چنین گزینه‌های اتصال مانند DirectQuery، اتصال مستقیم و استفاده از دروازه را دارید. همان تجسماتی (visualization) که در Power BI Pro موجود است در Power BI Desktop نیز موجود است.

آیا Power BI Desktop رایگان است؟

بله، این نسخه خاص از Power BI در حالی که تمام ویژگی‌های اساسی Power BI را در اختیار شما قرار می‌دهد برای دانلود و استفاده رایگان است.

Power BI Desktop برای چه کسی است؟

Power BI Desktop برای همه کس و هرکسی است که می‌خواهد از داده‌های خود بینش معناداری به دست آورد و آن را برای تجارت خود اعمال کند. این برای صاحبان مشاغل کوچک و افراد متخصص ایده‌آل است که همکاری و یکپارچه‌سازی در مقیاس بزرگ برای آن‌ها همیشه ضروری نیست.

Power BI Pro چیست؟

Power BI Pro نسخه‌ی کامل Power BI است، به این معنی که با قابلیت کامل استفاده از Power BI برای ساخت داشبوردها، گزارشات و مشاهده‌ی نامحدود، اشتراک‌گذاری و استفاده از گزارش‌های ایجادشده‌ی خودتان (و گزارش‌های به اشتراک گذاشته‌شده توسط دیگران) همراه است که با Power BI Desktop امکان‌پذیر نیست.

بزرگترین تفاوت Power BI Pro در مقابل Desktop در این واقعیت است که با Pro شما گزینه و امکان به اشتراک‌گذاری داده‌ها، گزارش‌ها و داشبورد را با تعداد زیادی از کاربران دیگر دارید که آن‌ها هم دارای مجوز Power BI Pro هستند. در عین حال قادر به ایجاد یک فضای کاری مبتنی بر اپلیکیشن (App Workspace) نیز هست. علاوه بر این، در Power BI Pro نسبت به Desktop ١٠ گیگابایت به ازای هر کاربر Pro حد ذخیره‌سازی داده‌ها دارید.

Power BI Pro برای چه کسی است؟

در درجه اول، در Power BI Pro برخلاف Desktop تک تک کاربران دارای لیسانس هستند. این یعنی برای استفاده‌ی شما از Power BI Pro در سازمان‌های شما هر فرد لیسانس Power BI Pro خود را دریافت می‌کند و استفاده‌ی مشترک از آن به هر یک از اعضای سازمان اجازه می‌دهد تا فضای کاری خود و در نتیجه تلاش‌های خود را را تجمیع کنند. به عبارت دیگر، اگر سازمان شما دارای 10 نفر باشد که به توانایی‌های کامل ارائه‌شده توسط Power BI Pro برای ایجاد داشبورد و گزارش نیاز دارد، به 10 لیسانس Power BI Pro نیاز دارید. اگر تعداد بسیار بیشتری کاربر داشته باشید، Power BI Premium با توجه به مقیاس عملیات در نهایت ایده‌ی بهتری خواهد بود، در نهایت، هزینه بسیار بالاتر از مزایا خواهد بود.

هزینه‌ی Power BI Pro

این طرح 9.99 دلار/کاربر/ماه هزینه دارد. این شامل همکاری داده‌ها، حکمرانی داده‌ها، ساخت داشبورد با نمای 360 درجه واقعی و امکان انتشار گزارش در هر مکان است. کاربران می‌توانند 60 روز قبل از خرید اشتراک، یک امتحان رایگان از آن داشته باشند.

Power BI Premium چیست؟

مجوز Power BI Premium یک مجوز برای هر کاربر مانند مجوز Desktop یا Pro نیست. درعوض، مجوز Power BI Premium یک واحد اختصاصی از ظرفیت را برای کلیه‌ی کاربران در سازمان فراهم می‌کند. این ظرفیت اختصاصی (موسوم به Premium Workspace) می‌تواند برای میزبانی از مجموعه داده‌های بزرگ تا 50 گیگابایت و در عین حال ذخیره کل 100 ترابایت در ابر مورد استفاده قرار گیرد.

این سازمان شما را قادر می‌سازد به جای تکیه بر ظرفیت مشترک مایکروسافت، از ظرفیت و سخت‌افزار اختصاصی خودتان استفاده کند. اگرچه شما باید در واقع ظرفیت مورد نظر را به طور دقیق تعیین کنید و اطمینان حاصل کنید دارای قابلیت‌های پاسخگویی به نیازهای گزارشگری و تحلیل شما هست. اگر ظرفیت را به درستی اندازه دهید، این امکان را برای مقیاس بسیار بزرگ‌تر و عملکرد بهتر فراهم می‌کند. مایکروسافت برای ظرفیت Premium سه اندازه ارائه می‌دهد و هرکدام دارای تعداد متفاوتی از هسته‌های-v و اندازه‌ی حافظه هستند.

Power BI Premium برای چه کسی است؟

Power BI Premium برای استفاده در سازمان‌های بزرگ با تعداد زیادی کاربر است که نیاز به همکاری بلادرنگ دارند. این برنامه به منظور رفع چالش‌های استقرار سازمان‌های بزرگ و بار کاری طراحی شده‌است.

هزینه‌ی Power BI Premium

طرح Premium با مبلغ 4,995 دلار در هر ماه برای هر محاسبه و ذخیره‌سازی منابع اختصاصی ابر شروع می‌شود. این شامل هزینه صدور مجوز برای لیسانس‌های جداگانه‌ی Pro و Desktop لازم برای هر کاربر در سازمان شما نمی‌شود.

Power BI Report Server چیست؟

برای استفاده از Power BI بدون اتصال به سرورهای مایکروسافت به صورت On-premise باید از Power BI Report Server استفاده کرد. Power BI Report Server در واقع یک راهکار برای کسانی است که می‌خواهند Power BI را در سازمان خود به صورت On-premises (بدون استفاده از Power BI Cloud) پیاده‌سازی کنند.

Power BI Report Server یک سرور داخلی (در محل شخصی خودتان) است که به شما و کسب‌وکار شما اجازه می‌دهد ابتکارات BI خود را بر روی سخت‌افزار محلی بسازید. این ابزار در کنار این‌که قابلیت نمایش داشبوردهای Power BI را دارد، از همه قابلیت‌های SSRS) SQL Server Reporting Service) نیز پشتیبانی می‌کند به عبارت ساده‌تر، سروری که شما برای مدیریت همکاری خود از طریق Power BI استفاده می‌کنید با استفاده از زیرساخت‌هایی که از نظر فیزیکی موجود است، در محل خودتان خواهد بود.

Power BI Embedded چیست؟

با استفاده از Power BI Embedded — برای توسعه‌دهندگان برنامه، می‌توانید تجزیه‌وتحلیل‌های دیداری را در محصولات خود جاسازی کنید، بنابراین کاربران و مشتریان شما می‌توانند بینش ارزشمندی کسب کنند، و شما می‌توانید به سرعت وارد بازار شوید . برای جاسازی Power BI در اپلیکیشن یا پورتال خود، به یک حساب کاربری Power BI Pro با یک کاربر اصلی (master user) یا یک مدیر خدمات (service principal) نیاز دارید – برنامه شما را قادر می‌سازد تا به صورت دائمی به داشبورد، گزارشات و تجسمات Power BI دسترسی داشته باشد.

Power BI Mobile چیست؟

‏Power BI Mobile اپلیکیشن موبایل بومی Power BI است و برای دستگاه‌های Windows، iOS و Android در دسترس است.

از طریق این اپلیکیشن ، کاربران می‌توانند به داشبورد و گزارشات بلادرنگ دسترسی داشته باشند، خواه این داده‌ها در فضای ابری یا به صورت درون-سازمانی در SQL Server ذخیره شوند. کاربران تلفن همراه هم‌چنین می‌توانند گزارش‌هایی را ایجاد و به اشتراک بگذارند، کوئری‌هایی به زبان طبیعی پیشنهاد کنند و اعلانِ دریافت داده شخصی به دستگاه خود را فعال کنند.

Power BI Mobile

 

رفرنس‌ها

1 دیدگاه دربارهٔ «آشنایی با ورژن‌های مختلف Power BI;

دیدگاهتان را بنویسید

Item added to cart.
0 items - تومان
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است