جستجو کردن

نحوه فرمول‌نویسی در اکسل

در این مطلب نحوه فرمول‌نویسی در اکسل توضیح داده شده‌است، که با مثال‌های ساده شروع می‌شود. یاد می‌گیرید که چگونه با استفاده از ثابت‌ها، ارجاع‌های سلول و نام‌های تعریف‌شده، فرمول را در اکسل ایجاد کنید. هم‌چنین، خواهید دید که چگونه می‌توانید فرمول‌ها را با استفاده از جادوگر تابع ایجاد کنید یا یک تابع را مستقیماً در یک سلول وارد کنید.

اکسل تقریباً برای هر چیزی فرمول ارائه می‌دهد؛ بنابراین، هر مشکلی یا چالشی که با آن روبرو هستید، احتمال آن وجود دارد که با استفاده از فرمول قابل حل باشد. فقط باید بدانید که چگونه یک مورد مناسب ایجاد کنید! و این دقیقاً همان چیزی است که ما در این آموزش قصد داریم در مورد آن بحث کنیم.

برای مبتدیان، هر فرمول اکسل با علامت مساوی (=) شروع می‌شود؛ بنابراین، هر فرمولی که می‌خواهید بنویسید، با تایپ کردن = یا در سلول مقصد یا در نوار فرمول اکسل شروع می‌شود؛ و حال، اجازه دهید نگاه دقیق‌تری داشته باشیم که چگونه می‌توانید فرمول‌های مختلفی را در اکسل درست کنید.

نحوه ایجاد یک فرمول ساده اکسل با استفاده از ثابت‌ها و عملگرها

در فرمول‌های مایکروسافت اکسل، ثابت‌ها اعداد، تاریخ‌ها یا مقادیر متنی هستند که مستقیماً در یک فرمول وارد می‌کنید. برای ایجاد یک فرمول ساده‌ی اکسل با استفاده از ثابت‌ها، تنها موارد زیر را انجام دهید:

  • سلولی را انتخاب کنید که می‌خواهید نتیجه‌ی خروجی را در آن بگیرید.
  • نماد مساوی (=) را تایپ کنید و سپس معادله‌ای را که می‌خواهید محاسبه کنید، تایپ کنید.
  • برای تکمیل فرمول، کلید Enter را فشار دهید. انجام شد!

در این‌جا مثالی از فرمول تفریق ساده در اکسل آمده است: =100-50

نحوه فرمول‌نویسی در اکسل با استفاده از ارجاع به سلول

به جای وارد کردن مقادیر مستقیم در فرمول اکسل، می‌توانید به سلول‌ها ارجاع کنید، که حاوی آن مقادیر است.

به عنوان مثال، اگر می‌خواهید مقداری در سلول B2 را از مقدار سلول A2 کم کنید، فرمول تفریق زیر را بنویسید: =A2-B2
ایجاد یک فرمول تفریق در اکسل با استفاده از ارجاع به سلول

هنگام ساختن چنین فرمولی، می‌توانید ارجاع سلول را مستقیماً در فرمول تایپ کنید، یا روی سلول کلیک کنید و اکسل یک ارجاع مربوط به سلول را در فرمول شما وارد می‌کند. برای افزودن ارجاع به بازه، محدوده‌ی سلول‌های موجود در شیت را انتخاب کنید.
برای قرار دادن یک ارجاع سلولی در فرمول، روی سلول مربوطه روی شیت کلیک کنید.
توجه: به طور پیش فرض، اکسل ارجاع به سلول را به صورت نسبی اضافه می‌کند. برای تغییر به نوع ارجاع دیگر، کلید F4 را فشار دهید.
یک مزیت بزرگ استفاده از ارجاع به سلول در فرمول‌های اکسل این است که هر وقت مقداری را در سلول ارجاع‌شده تغییر دهید، فرمول به طور خودکار محاسبه می‌شود بدون این‌که مجبور شوید تمام محاسبات و فرمول‌های موجود در صفحه گسترده‌ی خود را به روز کنید.

نحوه فرمول‌نویسی در اکسل با استفاده از نام‌های تعریف‌شده

یک قدم فراتر، می‌توانید برای یک سلول خاص یا بازه‌ای از سلول‌ها نامی بسازید و سپس به آن سلول(های) موجود در فرمول‌های اکسل خود با وارد کردن نام ارجاع کنید.

سریع‌ترین راه برای ایجاد نام در اکسل، انتخاب سلول(ها) و تایپ نام مستقیم در جعبه نام (Name Box) است. به عنوان مثال، به این صورت نامی برای سلول A2 ایجاد می‌کنید:
ایجاد یک نام برای سلول در اکسل

یک روش حرفه‌ای برای تعریف نام از طریق تب Formulas> گروه Defined names یا میانبر Ctrl + F3 است.

در این مثال، 2 نام زیر را ایجاد کرده‌ایم:

  • revenue برای سلول A2
  • expenses برای سلول B2

و اکنون، برای محاسبه‌ی درآمد خالص، می‌توانید فرمول زیر را در یک سلول در یک شیت در ورک‌بوکی که در آن نام‌ها ایجاد شده‌است، تایپ کنید: =revenue-expenses
ایجاد یک فرمول با استفاده از نام در اکسل

به همین روش، در آرگومان‌های توابع اکسل می‌توانید از اسامی به جای ارجاع به سلول یا بازه استفاده کنید.

به عنوان مثال، اگر نام 2015_sales را برای سلول‌های A2:A100 ایجاد کنید، می‌توانید با استفاده از فرمول SUM زیر جمع آن سلول‌ها را پیدا کنید: =SUM(2015_sales)

البته می‌توانید با داده بازه به تابع SUM نتیجه‌ی مشابه را بدست آورید: =SUM(A2:A100)

با این حال، نام‌های تعریف‌شده فرمول‌های اکسل را قابل درک‌تر می‌کنند. هم‌چنین، آن‌ها می‌توانند ایجاد فرمول‌ها را در Excel بطور قابل توجهی تسریع نمایند، به ویژه هنگامی که از همان بازه‌ی سلول‌ها در فرمول‌های متعدد استفاده می‌کنید. به جای این‌که بین صفحات گسترده‌ی مختلف برای یافتن و انتخاب بازه حرکت کنید، فقط نام آن را مستقیماً در فرمول تایپ می‌کنید.

نحوه فرمول‌نویسی در اکسل با استفاده از توابع

توابع اکسل چیزی غیر از فرمول‌های از پیش‌تعریف‌شده نیست که محاسبات لازم را در پشت صحنه انجام می‌دهد.

هر فرمول با یک علامت مساوی (=) شروع می‌شود و به دنبال آن نام تابع و آرگومان‌های تابع که در داخل پرانتز وارد می‌شوند، قرار می‌گیرد. هر تابع آرگومان‌هاو سینتکس خاص دارد (ترتیب خاص آرگومان‌ها).

در صفحات گسترده اکسل، می‌توانید یک فرمول مبتنی بر تابع را به 2 روش ایجاد کنید:

فرمول‌نویسی در اکسل با استفاده از جادوگر تابع (Function Wizard)

اگر هنوز از فرمول‌های صفحه گسترده در اکسل احساس راحتی نمی‌کنید، جادوگر Insert Function به شما کمک خوبی می‌کند.

1. جادوگر تابع را اجرا کنید.

برای اجرای جادوگر، بر روی دکمه‌ی Insert Function در تب Formulas > گروه Function Library کلیک کنید، یا یک تابع را از یکی از دسته‌ها انتخاب کنید.
Click the Insert Function button to run the wizard.

از طریقی دیگر می‌توانید بر روی دکمه‌ی Insert Function Insert Function button در سمت چپ نوار فرمول کلیک کنید.

یا علامت مساوی (=) را در یک سلول تایپ کنید و یک تابع را از منوی کشویی در سمت چپ نوار فرمول انتخاب کنید. به طور پیش‌فرض، منوی کشویی 10 تابع اخیراً مورد استفاده را نشان می‌دهد؛ برای رسیدن به لیست کامل، روی More Functions … کلیک کنید.
از منوی کشویی تابعی را انتخاب کنید یا روی More Functions... کلیک کنید

2. تابعی را که می‌خواهید استفاده کنید پیدا کنید.

هنگامی که جادوگر Insert Function ظاهر می‌شود، موارد زیر را انجام می‌دهید:

  • اگر نام تابع را می‌دانید، آن را در قسمت Search for a function تایپ کنید و بر روی Go کلیک کنید.
  • اگر دقیقاً مطمئن نیستید که از چه تابعی برای استفاده نیاز داردی، توضیحی کاملاً مختصر از کاری که می‌خواهید انجام دهید در Search for a function، تایپ کنید و بر روی Go کلیک کنید. به عنوان مثال، می‌توانید چیزی شبیه به این را تایپ کنید: “sum cell”، یا “count empty cells”.
  • اگر می‌دانید کدام تابع به کدام دسته تعلق دارد، بر روی فلش سیاه کوچک در کنار Select a category کلیک کنید و یکی از 13 دسته‌ی فهرست‌شده در آن‌جا را انتخاب کنید. توابع متعلق به گروه انتخاب‌شده در Select a function ظاهر می‌شوند.

می‌توانید توضیحات کوتاهی از تابع انتخاب‌شده را درست در زیر کادر Select a function بخوانید. اگر به جزئیات بیشتری در رابطه با آن تابع نیاز دارید، روی لینک Help on this function در پایین کادر محاوره‌ای کلیک کنید.

پس از یافتن تابعی که مایل به استفاده از آن هستید، آن را انتخاب کرده و OK را بزنید.
تابعی را که می‌خواهید استفاده کنید پیدا کنید.

3. آرگومان‌های تابع را مشخص کنید.

در مرحله دوم جادوگر تابع Excel، شما باید آرگومان‌های تابع را مشخص کنید. خبر خوب این است که هیچ آگاهی از سینتکس تابع لازم نیست. شما فقط ارجاع به سلول یا بازه را در جعبه‌های آرگومان‌ها وارد می‌کنید و جادوگر بقیه‌ی کار را انجام می‌دهد.

برای وارد کردن یک آرگومان، می‌توانید یک ارجاع به سلول یا بازه را مستقیماً درون جعبه تایپ کنید. روش دیگر، بر روی نماد انتخاب بازه در کنار آرگومان کلیک کنید (یا مکان نما را به سادگی در جعبه‌ی آرگومان قرار دهید)، و سپس با استفاده از ماوس سلول یا بازه‌ای از سلول‌ها را در ورک‌شیت انتخاب کنید. در حین انجام این کار، جادوگر تابع به یک پنجره‌ی انتخاب محدوده باریک، کوچک می‌شود. هنگامی که دکمه ماوس را رها می‌کنید، کادر گفتگو به اندازه‌ی کامل آن بازیابی می‌شود.

توضیحی کوتاه برای آرگومان انتخاب‌شده درست زیر توضیحات تابع نمایش داده می‌شود. برای جزئیات بیشتر، روی لینک Help on this function در قسمت پایین کلیک کنید.
آرگومان‌های تابع را مشخص کنید

توابع اکسل به شما امکان می‌دهد محاسبات را در سلول با نشستن در همان ورک‌شیت، ورک‌شیت‌های مختلف و حتی ورک‌بوک‌های مختلف انجام دهید. در این مثال، ما میانگین فروش سال‌های 2014 و 2015 را که در دو صفحه گسترده‌ی مختلف قرار دارد محاسبه کرده‌ایم، به همین دلیل ارجاع‌ها به بازه در عکس بالا نام‌های شیت را شامل می‌شود.

به محض این‌که یک آرگومان را مشخص کردید، مقدار یا آرایه‌ای از مقادیر موجود در سلول(های) انتخابی، درست کنار جعبه آرگومان نمایش داده می‌شود.

4. فرمول را کامل کنید.

وقتی تمام آرگومان‌ها را مشخص کردید، روی دکمه‌ی OK کلیک کنید (یا فقط کلید Enter را فشار دهید)، و فرمول تکمیل‌شده وارد سلول می‌شود.
Enter را فشار دهید تا فرمول تکمیل شود.

فرمول را مستقیماً در سلول یا نوار فرمول بنویسید

همان‌طور که اخیراً مشاهده کرده‌اید، ایجاد فرمول در اکسل با استفاده از جادوگر عملکرد آسان است، تصور می‌شود این یک فرایند طولانی چند مرحله است. وقتی با کار با فرمول‌های اکسل تجربه داشته باشید، ممکن است یک روش سریع‌تر را دوست داشته باشید – یک تابع را مستقیماً در یک سلول یا نوار فرمول تایپ کنید.

طبق معمول، شما با تایپ علامت مساوی (=) و به دنبال آن نام تابع شروع می‌کنید. با انجام این کار، اکسل نوعی جستجوی افزایشی را انجام داده و لیستی از توابع مطابق با بخشی از نام تابع را که قبلاً تایپ کرده‌اید، نمایش می‌دهد:
شروع به تایپ نام تابع در یک نوار سلول یا فرمول کنید

بنابراین، می‌توانید تایپ کردن نام تابع را خودتان انجام دهید یا از لیست نمایش داده‌شده آن را انتخاب کنید. در هر صورت، به محض اینکه پرانتزی را باز کردید، اکسل صفحه‌ی توضیحات تابع (function screen tip) را نشان می‌دهد و آرگومان مورد نیاز برای ورود بعدی را برجسته می‌کند. می‌توانید آرگومان را در فرمول به صورت دستی تایپ کنید، یا روی یک سلول در شیت کلیک کنید (بازه را انتخاب کنید) و یک سلول یا ارجاع بازه‌ی مربوطه را به آرگومان اضافه کنید.

آرگومان‌های تابع را در فرمول وارد کنید

پس از وارد کردن آخرین آرگومان، پرانتز بسته را تایپ کرده و کلید Enter را بزنید تا فرمول تکمیل شود.
نکته: اگر با سینتکس تابع کاملاً آشنا نیستید، بر روی نام تابع کلیک کنید و Excel Help بلافاصله ظاهر خواهد شد.
اگر با نحو عملکرد آشنا نیستید، برای نمایش موضوع Help مربوطه، روی نام تابع کلیک کنید.

این‌گونه است که فرمول‌ها را در اکسل ایجاد می‌کنید. اصلاً کار سختی نیست! در مقالات بعدی، ما سفر خود را در قلمرو جذاب فرمول‌های مایکروسافت اکسل ادامه خواهیم داد، اما این موارد به شما توصیه‌های کوتاهی می‌کنند تا کار شما با فرمول‌های اکسل کارآمدتر و پربارتر شوند. لطفاً با ما همراه باشید!

1 دیدگاه دربارهٔ «نحوه فرمول‌نویسی در اکسل;

  1. خیلی عالی وقابل فهم هستش.من از طریق اینستا با سایت شما آشنا شدم.

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Item added to cart.
0 items - تومان
ضبط پیام صوتی

زمان هر پیام صوتی 5 دقیقه است